Choď na obsah Choď na menu
 


AUTOGÉNNY TRÉNING

 

Tieto relaxačné techniky sú efektívne v liečbe mnohých klinických príznakov, vrátane chronickej bolesti... Relaxačné techniky vo všeobecnosti utišujú bolesť zmenou aktivity sympatikového nervového systému preukázateľným znížením kyslíkovej spotreby, dychu, srdcového tepu a krvného tlaku.

 

Čo je autogénny tréning a ako funguje?

 

Autogénny tréning je v psychológii najpoužívanejšou metódou relaxácie. Jeho podstata spočíva v nácviku určitých fyziologických stavov spojených s hlbokým telesným uvoľnením. Silné pocity prežívame telesne, pri strese alebo úzkosti sa nám napr. zrýchľuje dych, ktorý sa stáva plytkým, zvýši sa tep srdca, zúžia sa cievy, sťahuje sa žalúdok, zvyšuje potenie, svaly sú napäté a pod. Väzba medzi prežívanými pocitmi a telesnými stavmi však nie je jednosmerná. Tak ako pocity ovplyvňujú naše fyziologické procesy, tak zmena týchto telesných stavov, spätne ovplyvňuje naše pocitové prežívanie. Naša myseľ nie je len mozgom, je celým naším telom. Ak dosiahneme uvoľnenie tela, dosiahneme uvoľnenie mysle. Samotný tréning má niekoľko fáz, ktoré sa nacvičujú postupne. Každá fáza zodpovedá určitému fyziologickému procesu alebo stavu spojeným s relaxáciou. Cvičí sa napr. preciťovanie tiaže tela, ktorá vzniká pri úplnom uvoľnení svalstva alebo pocit tepla, ktorý je následkom rozšírenia ciev a prekrvenia telesných periférii. Schopnosť vedome regulovať svoje telesné procesy a tým aj vlastné prežívanie pravidelným tréningom narastá. Autogénny tréning nemá žiadne nepriaznivé vedľajšie efekty.

 

Kedy môže autogénny tréning pomôcť

 

Veľmi dobré výsledky s autogénnym tréningom sa dosahujú pri zvládaní úzkostných stavov, strachu, paniky, fóbiách, obavách, neodbytných myšlienkach a celkovom vnútornom napätí a nepokoji. Taktiež zlepšuje imunitný a emocionálny systém. Prostriedok pri liečbe ochorení a funkčných porúch. Relaxácia je tiež vhodná metóda pri nadmernom alebo dlhodobom strese, zníženej schopnosti odpočívať, prílišnom preberaní zodpovednosti, stavoch vyčerpania a pod. Výskumy potvrdili, že intenzita prežívania bolesti je ovplyvnená tiež naším emocionálnym rozpoložením. Psychické a fyzické uvoľnenie môže znížiť aj prežívanie chronických bolestí.

Autogénny tréning predstavuje systematický nácvik zameraný na rozvoj schopností navodiť si stav príjemného a hlbokého uvoľnenia. Aby bolo možné autogénny tréning využívať, je potrebné mať k nemu otvorený a pozitívny vzťah. Ďalším z dôležitých predpokladov je kľudné prostredie a sústredenie sa. Človek sa ponorí hlbšie do seba a zoslabuje reakcie na vonkajšie podnety.

Schultzov autogénny tréning sa delí na dve časti – nižší a vyšší stupeň. Spravidla sa v športe uplatňuje len stupeň nižší. Doba cvičenia sú 2 minúty 2 krát za deň. V priebehu 3 až 4 týždňov sa čas cvičenia predlžuje asi na 10 minút. Cvičenia sa vykonávajú najčastejšie v ľahu na chrbáte, alebo v sede s opretým chrbtom a hlavou.

 

 

Vyskúšajte si autogénny tréning.

 

 

 

 

Pocit tiaže (uvoľnenia svalov)

 

po navodení pocitu pokoja sa športovec sústredí na uvoľnenie svojej dominantnej ruky. Pri správnom vykonávaní v nej športovec získava pocit tiaže. Človek využíva pritom formulku ako napríklad „moja pravá ruka je ťažká...“, ktorú si v duchu opakuje a poddáva sa jej. Po dosiahnutí tohto pocitu je možné rovnaký pocit preniesť aj do ostatných častí tela. Pre odvolanie tiaže a návrat do stavu bdelosti sa využíva napnutie časti tela, v ktorej bola tiaž pociťovaná. Je to dôležité, aby pocity neostávali po ukončení cvičenia.

 

Pocit tepla 

 

je druhým cvičením, ktoré plynulo naväzuje na pociťovanie tiaže. Opäť sa využívajú formulky ako „moja pravá ruka je teplá...“. Po úspešnom nacvičení športovec dokáže pociťovať teplo v ktorejkoľvek časti svojho tela. Výnimku tvorí hlava, ktorú sa odporúča vynechať, pretože vzniknutý nával do hlavy nemusí byť príjemný. Teplo ktoré takto človek pociťuje nie je len „v mysli“, ale dá sa hmatateľne zmerať. Je výsledkom rozšírenia ciev a väčšieho prekrvenia.

 

Regulácia srdcovej činnosti

 

využíva sa vnútorný povel „moje srdce bije kľudne a silno...“. Rovnako je možné využiť aj formulky k navodeniu zrýchleného tepu.

 

Koncentrácia a dýchanie

 

 je predmetom štvrtého cvičenia. - „dýchanie je kľudné...“

 

Koncentrácia na brušné orgány

 

Cvičiaci využíva vnútorný hlas ako „brucho je teplé...“ a snaží sa vyvolať pocit tepla v nadbrušku. Toto miesto (plexus solaris) predstavuje najväčšiu koncentráciu vegetatívnych nervov tejto oblasti.

 

Koncentrácia na oblasť hlavy

 

sa uplatňuje pri uvoľňovaní svalstva tváre.

 

 

 

Som tu pre Vás každý deň (7 dní v týždni). Zavolajte a dohodnite si termín.

 

Mobil: 0948 495 264                                                                            

E-mail: tvojdobrypocit@gmail.com

 
 

 

Portrét


Jazyky

SlovenčinaEnglishMagyar

Posledné fotografie


Facebook

Kontakt

Maroš Majoroš

ADRESA:

Regeneračné centrum TvojDobrýPocit
Nám. A. H. Škultétyho 736/5
2. poschodie
Veľký Krtíš
99001
(pri pošte)
Každý deň, od pondelka do nedele
8:00 - 20:00
Vrátane štátnych sviatkov na telefonickú objednávku.



Zavolajte a dohodnite si termín:

0948 495 264

tvojdobrypocit@gmail.com

...........................

STAROSTLIVOSŤ O VAŠU CHRBTICU

Facebook


Mail list



Archív

Kalendár
<< júl >>
<< 2017 >>
Po Ut St Št Pia So Ne
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            


Štatistiky

Online: 2
Celkom: 283497
Mesiac: 1607
Deň: 64